Fyens Stiftstidende hylder aggressiv sharia-aktivist: Cool tørklæde-mode til muslimske kvinder…


Læste du Uriasposten for ti år siden vil du muligvis huske iranske Helen Latifi og hendes blog ‘Helen Latifis Small Talk’, der hurtigt blev afløst af en fast klumme i gratisavisen Xtra. På nettet var hun en aggressiv sharia-aktivist, og de fleste skriverier fra hendes hånd omhandlede tørklædets lyksageligheder. Det islamiske tørklæde anonymiserede hende, og Islam satte hende på den måde fri. “Jeg føler mig mere som dansker indeni, end jeg føler mig som iraner.”, forklarede hun i et af de første interviews tilbage i 2007.

Siden har hun giftet sig med en pakistaner, og bor nu i Nordnorge, hvor hun arbejder som læge. Langt kælen portræt af Latifi i dagens Fyens Stiftstidende, der gør hendes ‘Helen Latifi Headwear’ til en del af ‘Mipsterz’-bevægelsen, coole muslimske storbykvinder – Vollsmose-kvinde står bag cool tørklæde-mode.

“Langt fra denne uges modeshow i København har Helen Latifi gang i sit eget lille mode-eventyr. Instant headwear kalder hun sin serie af forskellige slør, som har det til fælles, at der er lavet af kvalitetsstof, appellerer til modebevidste muslimer og er lette at tage på. …

– Der er en hel bevægelse af muslimske kvinder, som vil være til og ikke gemmes væk. …

– Hvem siger, at muslimske kvinder skal gemmes væk. Man kan sagtens være en del af modeverdenen, selvom om man er troende og bærer slør. Vi vil ikke gemmes væk i en subgruppe, siger hun.

– Du får det nærmest til at lyde som frihedskamp.

– Det er måske også lidt en feministisk tankegang om tage ansvar for sit eget liv som kvinde…”

(Fyens Stiftstidende, 11. august 2017, Business-Fyn, s. 10-11)

Helen Latifi i citat.

“Når drikkeriet er færdigt, så er det af sted til jagt på kødmarkedet alias nattelivet i byen. Som vilde hyæner snuser man hinanden i rumpen derude og udvælger den med de mest ikke-duftbare ædlere dele. Så er det hjem og gnave løs på knogler og kød. Når nu mættelsen indtræder, er det tid til næste uges jagt, og det sårede dyr smides i et sølle hjørne. Denne gå i byen-kultur fremmer egoismen på bekostning af en positiv selvudvikling og kreativitet. Er der bare mig, der kan se, at der er noget rablende galt med hele de unges såkaldte teenageliv?” (Xtra, 8. marts 2007)

“Jeg har lovet at fortælle, hvorfor jeg efter noget tids overvejelse gik med til at være meddommer i bedømmelsen af Miss Tørklæde 2008… Som jeg forstår sløret ud fra min religiøse overbevisning, så er slørets symbolik blandt andet ærbarhed, ydmyghed og ynde. … For mig har sløret en hel anden betydning. Det giver mig liv og mulighed for at skabe et endnu tættere forhold til min Skaber. Mit slør er ikke en udstillingsvare… Det ville være synd, hvis sløret blev opfattet som et kulturelt symbol, eller hvad der er værre, konkurrence indenfor skønheden. Slørets mening er selvfølgelig religiøst betinget… Sløret taber sin glans, sin renhed og ærbarhed, når det gøres verdsligt og udstilles til skue for andre. … Selv jeg skal være bedre til at huske på, at slør ikke er mode men ydmyghedens symbol.” (Religion.dk, 16. juni 2008)

“Lykken har jeg næsten fundet i dig… Fra at være et objekt for andre mænds blikke har jeg nu den fulde ret over min feminine krop. Den vil jeg ikke dele med alle som den kostbare diamant, jeg er. Jeg gemmer det til min fremtidige mand. Så derfor vil jeg i dag højt og helligt proklamere: ‘Lad mit slør hvile i fred.’” (JP Vest, 7. maj 2017)

Apropos.

“På sin hjemmeside reklamerer Helen Latifi for en støttekoncert for unge palæstinensere i den Hamas-kontrollerede Gaza-stribe. Det er som bekendt ikke kun Hamas’ mål at oprette en palæstinensisk stat, men også at udslette Israel. Samme hede ønske har folkene bag støttekoncerten, for på det landkort, som er påtrykt indbydelsen, eksisterer Israel ikke. Latifi mener selv at være en moderne, oplyst og moderat muslim. Døm selv.” (Michael Sandfort, Nordjyske Stiftstidende, 14. marts 2008)

“Kort efter at jeg i Stiftstidende (22/7) påpegede, at hun konsekvent kaldte sine debatmodstandere på sin hjemmeside for ‘dhimmir’ (undermennesker), ophørte den praksis. Til gengæld benytter hun nu betegnelsen ‘al-islamophobias’ (de islamofobe) og pådutter dermed i stedet sine debatmodstandere at nære en unuanceret og generaliserende frygt for eller had til islam og muslimer – hvilket ligner en racismeanklage.” (Michael Sandfort, Fyens Stiftstidende, 10. august 2007)


The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/86211/trackback

RSS feed for comments on this post.

Læs den originale artikel her: Source link

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Kontakt os

Der er ingen på kontoret lige nu. Men send en mail og vi vender tilbage hurtigst muligt.

Sending

©2017 Dengule.dk - Værtens bedste nyheder fra ind og udland

Log in with your credentials

Forgot your details?