De Radikales globalistiske ideolog har ændret opfattelse: “Jeg erkender, at jeg var alt for optimistisk..”

“Mens Richard Florida og hans danske disciple vrøvler om nødvendigheden af indvandring, så fortsætter virkeligheden med at modarbejde utopien.” Sådan skrev jeg her på siden for mere end tolv år siden, for intet indikerede, dengang som nu, at kombinationen af rengbuefarvede bøssemiljøer og minaretklædte moskéer ville fremme andet end overvågning og ambulancedrift. Koranklodser og natlige politihelikoptere, hedder det i 2017.

Poul Høi fortæller i Berlingske, at De Radikales chefideolog har fortrudt. En artikel som bør læses i sin helhed på B.dk – Manden bag ‘den kreative klasse’ siger undskyld: Caffe latte-lykken er død.

“Richard Florida har noget at sige, og det lyder mistænkeligt som ‘undskyld’. Det er muligt, at du aldrig har hørt om ham, men du lever på en eller anden måde i hans verden. For det er Richard Florida, som i 2002 lancerede en besnærende teori, som snart lød som et ekkodrøn fra titusindvis af politikere, kommentatorer, forskere og byplanlæggere verden over.

I Danmark gik Det Radikale Venstre f. eks. i 2005 til valg på en ‘politisk fremtidsvision () med en lige linje tilbage til Floridas analyse’, som partiets leder, Marianne Jelved, dengang sagde. Ideen var kort og groft fortalt at skabe vækst i storbyerne ved at gøre dem til en makroversion af Googles kantine.

Ind med caffe latte, bøsser, kantet kunst, røde Converse-sko, ildslugere, elbycykler, multikultur, hipstere og en ustoppelig brainstorm af ideer, som skød frem og tilbage mellem det hele. …

Hvis hele ideen kunne krystalliseres i et menneske, ville det være et menneske som Uffe Elbæk, som Weekendavisen i 2003 også konkluderede: ‘Den gamle rebel og kommunist er skyllet i land som Ridder af Dannebrog og radikalt byrådsmedlem i Århus’, og her kræver han ‘bedre bøssemiljøer og flere moskeer i Aarhus Midtby,’ fordi den slags ‘tiltrækker den kreative klasse og dermed gavner væksten’, skrev avisen.

… i et fyldigt uddrag på sit website Citylab kommer han med et mea culpa.

Han forklarer, hvordan hans bog ‘The New Creative Class’ var forsimplet, og hvordan han siden har ‘gennemlevet en periode med gentænkning og selvransagelse’, og hans opfattelse af byudvikling ‘har siden udviklet sig’. ‘Jeg erkender, at jeg var alt for optimistisk ved at tro, at byerne og den kreative klasse i sig selv kunne føre til en bedre og mere inkluderende urbanisme,’ skriver han.

… det føles lidt som, hvis Lenin efter 1917 havde skrevet en bog og erkendt, at det hele var noget fis, og at markedskræfterne virkede fint.

(‘Det Kreative Danmark’, Det Radikale Venstre, 2005: Foto: DRV.dk)

Læs den originale artikel her: Source link